Stappenplan: vergunning aanvragen

Vergunning voor je evenement

Wil je een evenement organiseren in Roosendaal waarvoor een vergunning nodig is? Zorg dan dat je goed voorbereid bent. Lees deze informatie goed door, zodat je direct de juiste documenten bij de hand hebt.

Aanmeldprocedure

Wil je meer weten over de aanmeldprocedure voor een evenement en of een melding volstaat of een vergunning vereist is? Download dan de PDF.

Stap 1 - Verkennen, aankondigen en subsidie aanvragen

Heb je plannen voor een evenement? Laat het ons zo snel mogelijk weten door je evenement te melden voor de evenementenkalender. Dit is een voorwaarde om een vergunning aan te vragen.

Voor de vergunningaanvraag:

  • Meld je evenement vóór 1 december aan voor plaatsing op de Evenementenkalender. Dit geldt voor evenementen van april tot en met maart van het daaropvolgende jaar. In januari maakt de gemeente bekend welke evenementen zijn geplaatst.
  • Als je je evenement na 1 december aanmeldt, wordt het alleen geplaatst als de datum en locatie nog vrij zijn.
  • Nadat je evenement is geplaatst, geef je de gegevens door voor een vermelding op de UITagenda en dien je een vergunningaanvraag in: voor bestaande evenementen minimaal 8 weken voor het evenement en voor nieuwe evenementen minimaal 14 weken van tevoren.

Wil je eerst de mogelijkheden verkennen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze Accountmanager Evenementen of Evenementencoördinator. Zij helpen je graag met vragen over geschikte locaties, vergunningen en eventuele subsidies.

René van Gastel - Accountmanager Evenementen
T: 06-81121542

Danique Fafié-Meesters - Evenementen coördinator     
T: 06-25197332   

Stap 2 - Vooroverleg

Staat jouw evenement op de kalender? Dan ontvang je uiterlijk 20 weken vooraf een uitnodiging voor een vooroverleg. Hierbij krijg je een overzicht van de informatie die je moet aanleveren. Dit overleg helpt je om op tijd een volledige en kwalitatief goede vergunningaanvraag in te dienen. Voor B- en C-evenementen is een vooroverleg altijd verplicht. Bij A-evenementen

Stap 3 - Vergunningaanvraag

Voor de meeste evenementen heb je een vergunning nodig. In sommige gevallen is een melding voldoende. Controleer daarom goed of jouw evenement vergunningsplichtig is. Voordat je jouw aanvraag indient:

  • Bekijk de Toolbox evenementen voor alle benodige informatie en documenten.
  • Dien je aanvraag uiterlijk 8 weken voor de start van de opbouw in.
  • Voor nieuwe evenementen geldt een termijn van 14 weken voor de start van de opbouw.

Let op: Te late aanvragen worden niet in behandeling genomen. 

Stap 4 - Toezicht en Handhaving

Een evenement moet soepel verlopen voor zowel bezoekers als omwonenden. Daarom controleert de gemeente of alle regels en afspraken worden nageleefd. Medewerkers van Toezicht en Handhaving houden hier toezicht op. Meer over Toezicht en Handhaving.

Stap 5 - Evaluatie

Na afloop wordt een evaluatie gedaan van B- en C-evenementen en van nieuwe evenementen. De uitkomsten helpen bij toekomstige vergunning- en subsidieaanvragen. Meer over de evaluatie van je evenement.  

Communicatie

De gemeente vindt goede en tijdige communicatie over een evenement erg belangrijk. Evenementen zijn feestjes voor bezoekers maar kunnen ook overlast bezorgen. Meer over communicatie rondom evenementen.

homescreen.ios homescreen.android